12 PROSTYCH RZECZY, KTÓRE MOŻESZ POPRAWIĆ NA SWOJEJ STRONIE INTERNETOWEJ

12 PROSTYCH RZECZY, KTÓRE MOŻESZ POPRAWIĆ NA SWOJEJ STRONIE INTERNETOWEJ

To, w jaki sposób Twoja strona internetowa jest skomponowana, jakich kolorów, czcionek i zdjęć użyjesz (lub nie) tworzy naprawdę wielką różnicę w jej odbiorze. Jeżeli chcesz , by goście natychmiast po wejściu na Twoją stronę internetową zamykali okno przeglądarki, to spraw, by ciężko było im znaleźć to, czego szukają. Jeżeli jesteś zainteresowany zupełnie przeciwnym efektem – postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami.

1. Spraw sobie profesjonalnie wyglądające logo i podlinkuj je do swojej strony. 
Twoje logo jest bardzo ważną częścią Twojej marki, więc upewnij się, że zajmuje odpowiednie miejsce na Twojej stronie internetowej. Koniecznie użyj dobrej jakości obrazu w wysokiej rozdzielczości i umieść go w lewym górnym rogu każdej z podstron. Dobrą praktyką jest linkowanie logo do strony głównej Twojego serwisu, dzięki czemu Twoim gościom łatwiej będzie się po nim poruszać.

2. Strona internetowa potrzebuje intuicyjnej nawigacji.
Zwykle standardowym rodzajem nawigacji jest pozioma belka umieszczona u góry strony. Jeżeli Twoja witryna jest mocno złożona, rozważ umieszczenie dodatkowego pionowego paska nawigacji np. po lewej stronie – może być ukryty do czasu, aż użytkownik nie najedzie myszką w jego okolice. Dlaczego intuicyjna nawigacja jest tak ważna? Jeżeli gościom trudno będzie odnaleźć się na Twojej stronie, raczej zamkną okno przeglądarki niż będą uparcie próbować dotrzeć do interesującej ich informacji. Zamiast umieszczać linki do mniej ważnych i popularnych podstron w głównym pasku nawigacji, umieść je np. w stopce strony.

3. Pozbądź się “zapychaczy”.
Obecnie bardzo łatwo jest przesadzić I doprowadzić do tego, że nasza witryna staje się przeładowana obrazami, do tego stopnia, że nasz mózg ma trudności z rozumieniem tekstu, ponieważ tak bardzo skupia się na wizualnych efektach strony. By zatrzymać gości na swojej stronie domowej, upewnij się, że na Twojej stronie nie ma zbyt wielu „zapychaczy” w postaci nadmiernie rozbudowanej grafiki, fotografii, animacji. By nie „zagracać” nadmiernie swojej strony głównej, rozważ ograniczenie ilości informacji i odnośników do niezbędnego minimum.
Zwróć także uwagę na ilość tekstu w miejscach, które nie są artykułem – powinno wystarczyć około 5-6 linijek.

4. Daj odwiedzającym trochę przestrzeni.
Zadbaj o to, by między poszczególnymi sekcjami i obrazami było odpowiednio dużo miejsca. Kontrolowana ilość „pustego miejsca” wkomponowana w wygląd Twojej strony pozwoli gościom na lepsze skupienie się na rzeczywistej treści witryny. Przy tak dużej ilości contentu dostępnego w sieci, mniej znaczy zawsze więcej. Odpowiednia ilość pustej przestrzeni doda Twojej stronie profesjonalizmu i elegancji.

5. Zadbaj o odpowiedni dobór kolorów.
Użycie palety neutralnych, spokojnych kolorów sprawi, że Twoja strona będzie postrzegana jako bardziej elegancka, estetyczna i nowoczesna. Dodatek mocniejszego koloru – do nagłówków lub kluczowych treści – pomoże przyciągnąć wzrok gości na najważniejsze elementy.
Ważne jest także, aby użyć palety kolorów, która komponuje się z kolorystyką Twojego logo i Twojej marki, jednocześnie współgra z Twoimi pozostałymi materiałami marketingowymi, np. ulotkami.

6. Zainwestuj w dobre, profesjonalne fotografie.
Odwiedzający Twoją stronę łatwo domyślą się, że zdjęcia, które użyłeś, pochodzą z bezpłatnych, ogólnodostępnych zasobów. Te zdjęcia przewijają się na tysiącach stron w całym Internecie, a przecież Ty i Twoja firma jesteście wyjątkowi. Rekomendujemy Ci skorzystanie z usług profesjonalnego fotografa lub przynajmniej wykupienie licencji na istniejące zdjęcia. Dobre fotografie przyciągną wzrok gości Twojej strony, natomiast słabe i widocznie darmowe materiały podziałają na Twój wizerunek gorzej niż ich zupełny brak.

7. Wybierz fonty, które są czytelne na wszystkich urządzeniach.
Kiedy wybierasz czcionki, pamiętaj o tym, że Twoja strona będzie oglądana nie tylko na laptopach, ale także na urządzeniach mobilnych. Niektóre czcionki będą świetnie wyglądać na monitorze czy ekranie laptopa, ale mogą być już niewyraźne na niewielkim ekranie smartfona. Wybierz popularną, prostą czcionkę w rozmiarze nie mniejszym niż 11 pt. Staraj się też nie używać więcej niż dwóch rodzajów czcionek na jednej stronie – poprawi to czas ładowania strony i sprawi, że będzie wyglądać bardziej spójnie i profesjonalnie.

8. Każdą podstronę zaprojektuj tak, jak gdyby miała być landing page.
Kompozycja większości witryn opiera się na założeniu, że użytkownik dostaje się na nią poprzez stronę główną i dzięki nawigacji eksploruje ją dalej. W rzeczywistości większość odwiedzin na stronach zaczyna się na jednej z podstron, dlatego tak ważne, by także one zawierały kluczowe informacje.

9. Zaprojektuj stronę responsywną.
Nie próbuj projektować osobnej strony na każde z urządzeń – strona responsywna jest przystosowana do tego, by adaptować się samoczynnie do wielkości każdego z ekranów. Przekłada się to na lepszy user experience, co oznacza więcej czasu spędzonego na Twojej stronie i Twój większy zysk.

10. Zapomnij o Flashu.
Od jakiegoś czasu – dzięki sporowi między Adobe a Apple – świat Internetu odszedł już od Flasha jako od standardu projektowania stron internetowych. Zamiast Flasha użyj HTML5. Ta technologia jest coraz szerzej wspierana i może operować na różnych systemach operacyjnych (także mobilnych) bez konieczności instalacji dodatkowych wtyczek.

11. Nie zapomnij o przyciskach.
Przyciski takie jak „Wyślij” czy „Zapisz” niestety często są traktowane po macoszemu i są najbrzydszym elementem całej witryny. Spróbuj zaprojektować taki przycisk wysyłający formularz kontaktowy, by użytkowninik wręcz nie mógł się mu oprzeć i m u s i a ł go nacisnąć .

12. Wypróbuj swój projekt.
Bez względu na to, czy próbujesz innego układu strony czy testujesz jej nową kolorystykę, pamiętaj o tym, że ta właściwa optymalizacja swojej strony może w końcowym rozrachunku przynieść Ci duże zyski. Tu dobrym przykładem jest historia UX Managera w Microsofcie, który wspomniał kiedyś, że testowanie i wdrożenie nowego odcienia koloru niebieskiego w logo wyszukiwarki Bing! przyniosło firmie 80 milionów zysku.