13 rzeczy, które powinieneś sprawdzić przed uruchomieniem strony internetowej

Wiarygodna strona internetowa

Jeżeli chcesz, aby Twoja strona internetowa wyglądała na wiarygodną poświęć chwilę na przeczytanie tego artykułu. Za chwilę możesz już być przed tysiącami osób, które codziennie tworzą nowe strony internetowe, a nie przestrzegają tych zasad. To jest ich błąd, ale dla Ciebie może okazać się to zaletą. Stosując poniższe zasady będziesz się wyróżniał na tle innych, a być może i konkurencji – profesjonalizmem

1. Lorem ipsum

Przed wdrożeniem strony na serwer docelowy zadbaj o to, aby wszystkie podstrony były już gotowe, uprzednio przygotowując je na serwerze roboczym. Strona wygląda nieprofesjonalnie w momencie kiedy użytkownik może przejść do podstron, które nie prezentują żadnych merytorycznych i adekwatnych co do podstron treści. Takie strony również indeksują się w wyszukiwarkach i użytkownikowi nie mówią dosłownie nic.

2. Kontakt

Jeżeli za pośrednictwem swojej strony internetowej sprzedajesz produkty lub też oferujesz usługi, zadbaj o umieszczenie danych kontaktowych na stronie w widocznym miejscu. Dodatkowym atutem  jest umieszczenie alternatywnych form kontaktu (np. Skype)  i mapki Google w raz z dojazdem do siedziby (jeśli taką posiadasz).

3.  Opis meta

Opis meta nie ma wpływu na pozycję Twojej strony w wyszukiwarkach, ale czytany jest przez użytkowników, którzy szukają danej frazy. Ciekawym opisem możesz „złowić” Klienta na Twoją witrynę. Opis powinien być krótki (do 255 znaków) oraz treściwy.

4. Bezpieczeństwo witryny

Powinieneś sprawdzić czy Twój usługodawca oferuje backup serwera. Powinieneś również rozważnie udostępniać dane do serwera osobom trzecim. Niejednokrotnie spotkaliśmy się z sytuacją, kiedy pracownik łącząc się do serwera, nieumyślnie go zainfekował. Niektóre wirusy są bardzo złośliwe, a usunięcie złośliwego kodu bez backupu jest czynnością bardzo mozolną, a nie raz nawet prawie niewykonalną.

Jeżeli twoja strona internetowa korzysta z WordPressa – pamiętaj o aktualizacjach skryptu. Duża część osób ignoruje ten element, a trzeba pamiętać, że łatki wypuszczane są z prostego powodu – wcześniejsza wersja oprogramowania posiadała luki w bezpieczeństwie.

Jeżeli Twoja strona internetowa przechowuje w jakikolwiek sposób dane użytkowników, powinieneś mieć to jeszcze bardziej na uwadze. Nie ściągaj motywów oraz pluginów z niewiadomego pochodzenia.

5. Strony prawne

Strona internetowa, która posiada strony prawne wzbudzają zaufanie wśród użytkowników. Informacja o cookies również się przyda (jeżeli Twoja strona faktycznie je przechowuje).

6. Javascript

Powinieneś mieć na uwadze to, że nie wszyscy użytkownicy mają włączony Javascript. Spróbuj wyłączyć obsługę Javascript w Twojej przeglądarce i sprawdź, czy witryna mimo wyłączonej obsługi jest dostępna dla użytkowników.


7. Responsywność

Twoja strona internetowa w dzisiejszych czasach powinna być dostępna również dla osób korzystających z urządzeń mobilnych. Jak wynika z raportu „Perspektywy rozwoje mobile online w Polsce” z 2014 roku aż 44% Polaków posiada smartfona, a 10% tablet.

Co więcej, Google również nie przepada za stronami niedostosowanymi do urządzeń mobilnych. Gigant niedawno zmienił swój algorytm i wszystkie strony, które nie są responsywne, spadną ze swoich pozycji. Jeżeli Twoja strona internetowa  dostosowana jest  do urządzeń mobilnych, możesz konkurować z innymi jak równy z równym. W innym przypadku na starcie ograniczasz swoje możliwości.

8. Newsletter

Pewnie doskonale zdajesz sobie sprawę, że więź z Klientami jest bardzo ważna. Za pomocą newslettera możesz ją podtrzymywać oraz pielęgnować. Relacja powinna przebiegać zgodnie z formułą „profit za profit”. Czyli, Ty jako właściciel witryny, posiadasz korzyści płynące z posiadania bazy oraz danych Klientów. Natomiast Twój klient powinien posiadać korzyści płynące, np. z możliwości dostępu do unikalnych treści, czy chociażby zniżki na produkty lub usługi, które oferujesz.

9. Strony 404

Sprawdź czy wszystkie linki na Twojej stronie internetowej prowadzą do celu. Twoja strona internetowa powinna służyć użytkownikom jako drogowskaz, jeżeli zabłądzą powinieneś potrafić wskazać im drogę powrotną. Standardowy komunikat „404 not found”, zupełnie nic nie mówi użytkownikowi.

Pamiętaj również o zabezpieczeniu katalogów do których użytkownicy nie powinni mieć dostępu.

404

10. SEO

Temat SEO jest bardzo szeroki i trudny do ujęcia w jednym podpunkcie. Ważne tylko, abyś wiedział co to jest SEO i do czego służy. Powinieneś stosować się do wykładni i zastosować podstawy optymalizacji stron internetowych. Polecamy lekturę poniżej:

https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo

11. Certyfikat SSL

Jeżeli Twoja strona internetowa akceptuje płatności lub w jakikolwiek sposób przechowuje wrażliwe dane koniecznie powinieneś używać ochrony SSL. Weź pod uwagę, że użytkownicy co raz bardziej zważają na bezpieczeństwo. Brak certyfikatu SSL na Twojej stronie internetowej, może zadecydować o tym, że dana osoba nie dokona zakupu w Twoim sklepie. Chociażby my.

12. Statystyki i analiza danych

Spora część osób ignorują statystyki oraz w żaden sposób nie analizują aktywności użytkowników. Jeżeli masz zamiar rozwinąć swoją stronę internetową i trafić do szerszego grona musisz posiadać dane, które pomogą Ci zrealizować ten cel.

Dodając do swojej strony chociażby narzędzie Google Analytics, otrzymasz wszelkie dane związane z aktywnością użytkowników na Twojej stronie internetowej. Możesz dowiedzieć się skąd pochodzą, jak wygląda proces przejścia przez strony, jaki jest współczynnik odrzuceń, która podstrona jest najbardziej atrakcyjna i wiele wiele innych danych.

13. Favicon


Znasz jakiś renomowany, duży serwis, który nie posiada faviconki? My też nie. Kreatywna ikona wyróżnia Twoją stronę na tle innych zakładek w przeglądarce.

Podsumowanie:

Mamy nadzieję, że przygotowana przez nas lista wpłynie pozytywnie na rozwój Twojej strony internetowej. Czy według Ciebie coś jeszcze powinniśmy dodać do listy? Zapraszamy do dyskusji.

Tags: ,