Jak pozyskać fanów na Facebooku

JAK POZYSKAĆ FANÓW NA FACEBOOKU

Popularny portal społecznościowy Facebook jest świetnym miejscem na reklamę Twojego biznesu i zdobycie wielu fanów i potencjalnych przyszłych klientów niewielkim wysiłkiem. Nie wymaga to wiele wysiłku, ale jest zajęciem, które wymaga zaangażowania.  Jeżeli będziesz regularnie poświęcał swój czas na pozyskiwanie nowych fanów, a także dbanie o tych starych, ich grono będzie rosnąć. Ten artykuł pomoże Ci poznać możliwości spopularyzowania swojego fanpage’a, by o Twoim biznesie dowiedziało się więcej osób.

  1. Stwórz fan page na Facebooku. Oczywiście to podstawowy krok, jeżeli do tej pory nie masz tam swojej strony. Dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z social media, może to jednak nie być tak całkiem oczywiste.

Musisz zrozumieć, że Twoja strona na Facebooku to Twoja marka. Nawet jeżeli nie jesteś dużym przedsiębiorstwem, to ciągle rozwijasz swoją markę jako właściciel małego przedsiębiorstwa lub nawet jako Ty sam. Dlatego też tak ważne jest, by zaplanować wygląd strony i jej zawartość nawet w małych detalach, włączając w to sposób, w jaki chcesz, by strona była odbierana przez klientów. Jeżeli już posiadasz fanpage, ale nie jesteś zadowolony z jego wyglądu, najwyższy czas, by to naprawić!

  1. Użyj opcji „Sugeruj stronę znajomym”. W momencie, w którym opublikujesz swoją stronę na Facebooku, powinno o niej wiedzieć jak najwięcej osób. Kiedy Twoi znajomi zaakceptują Twoje zaproszenie do „polubienia” Twojej strony, zostaną Twoimi pierwszymi fanami! Spróbuj znaleźć jak najwięcej osób, które mogą „polubić” Twoją stronę – koledzy z pracy, wspólnicy, grono przyjaciół.

Pamiętaj, by wyraźnie zaznaczyć, że byłbyś wdzięczny, gdyby kliknęli „Lubię to!” na Twojej stronie – nie wszystkie osoby są na tyle zaznajomione z funkcjonowaniem Facebooka, by samemu się tego domyślić.

Polegaj także na kontaktach swoich przyjaciół – jeżeli poprosisz ich, by oni także zasugerowali Twoją stronę swoim znajomym, zdobędziesz jeszcze więcej fanów.

Jeżeli ktoś z Twoich znajomych jest wpływową osobą w social media, zapytaj, czy mógłby zarekomendować Twoją stronę innym lub zaprosić swoich znajomych do jej „polubienia”.

Jeżeli masz znajomych, którzy wciąż nie mają jeszcze konta na Facebooku, skontaktuj się z nimi – może dzięki Tobie poczują się zachęceni do dołączenia!

 

jak pozyskać fanów na facebooku

  1. Jeżeli jesteś fanem innych stron na Facebooku, komentuj ich posty, dodając link do swojej strony. Najlepsze efekty osiągniesz oczywiście robiąc to na stronach, które mają miliony fanów. Pamiętaj jednak, by nie przesadzić – reklamuj swoją stronę w sposób rozsądny, by nie zirytować innych osób.
  1. Organizuj konkursy dla swoich fanów. Daj swoim fanom możliwość wygrania czegoś, obojętnie czy jest to „wirtualna” nagroda czy realny produkt lub usługa – np. ekotorba, pendrive lub darmowe strzyżenie. Spróbuj robić to dość regularnie, raz w tygodniu lub w miesiącu.

Możesz także zaproponować zwycięzcy, by wrzucił na swój profil swoje zdjęcie z wygraną i otagował twoją stronę.

  1. Reklamuj się na innych portalach społecznościowych. Możesz wkleić link do swojej strony na swoim profilu na Twitterze. Bez względu na to, na jakim portalu jesteś obecny – Instagram, Pinterest, Google+ – dodawaj tam informację o swojej stronie na Facebooku, by Twoi goście mogli łatwo Cię odnaleźć.

Możesz użyć specjalnego programu, który pozwoli Ci zintegrować Twoją aktywność na używanych przez Ciebie portalach. Uważaj jedynie na automatycznie generowane wiadomości – ludzie ich nie lubią, a można łatwo je rozpoznać. Zadbaj, by treść Twoich postów była autentyczna. Staraj się też udostępniać statusy i aktualności innych osób czy organizacji – nie tylko stworzy to między Wami relację, ale dzięki temu na Twoją stronę zajrzy więcej osób.

  1. Promuj swój fanpage także w rzeczywistości. Istnieje wiele możliwości na reklamę Twojego fanpage’a na co dzień – im więcej osób zauważy informację o Twojej stronie, tym więcej osób na nią wejdzie. Spróbuj zrobić nalepki z odnośnikiem i nazwą Twojego fanpage’a i umieścić je w różnych miejscach w Twojej firmie, albo zadbaj o to, by te informacje pojawiały się np. na odwrocie paragonów, na wizytówkach lub ulotkach, które rozdajesz klientom.
  1. Dodaj facebookowy przycisk „Lubię to!” do Twojej strony. Integracja Twojej strony ze stroną na Facebooku ułatwi innym znalezienie Twojego fanpage’a i przeglądanie treści, którą udostępniasz. Ramkę, która zachęci gościa do „polubienia” Twojej strony na Facebooku umieść w widocznym miejscu na Twojej stronie internetowej. Pod każdym z postów możesz za to umieścić mniejsze przyciski „Lubię to” i „Udostęnij”.
  1. Spraw, by Twoją stronę warto było odwiedzać. Twoi goście i klienci będą częściej zaglądać na Twoją stronę, jeżeli będziesz ją regularnie aktualizował, a zawartość będzie interesująca dla odbiorców. To, na czym powinno Ci zależeć, to udostępnianie zawartości Twojej strony przez Twoich fanów – w ten sposób informacje o Twoim biznesie mogą dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Najlepiej zamieszczać na Facebooku taki materiał, którym ludzie kochają się dzielić – zdjęcia, filmy wideo, interesujące artykuły.

Zastanów się, czy mógłbyś stworzyć dedykowaną treść, która dostępna jest tylko na Facebooku – czyli dodawać materiały jedynie na fanpage, nie na swoją tradycyjną stronę internetową. Jeżeli np. zamieścisz na Facebooku kody promocyjne dostępne jedynie po „polubieniu” Twojej strony, liczba Twoich fanów na pewno wzrośnie.

Przy kreowaniu contentu korzystaj z ankiet, quizów, interesujących historii, by przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Nie skupiaj się jedynie na promowaniu swojej działalności – prezentuj swoim fanom bardziej zróżnicowaną treść.

Zadawaj swoim fanom pytania, by ich zaangażować. Fani, którzy udzielają się na Twojej stronie, to największy skarb. Ich komentarze pojawiają się także na tablicach ich znajomych, więc służą także do poszerzenia bazy Twoich fanów.

Zwróć także uwagę na na Facebookowe statystyki – sprawdzaj, ilu fanów w ostatnim czasie „odlajkowało” Twoją stronę lub zablokowało wyświetlanie zawartości, która pochodzi z Twojego fanpage’a. Jeżeli zaobserwujesz wzrost tych czynników oznacza to prawdopodobnie, że ostatnio wrzucałeś zbyt dużo treści lub była ona nieinteresująca. Nie można także przesadzić w drugą stronę i „zaniedbać” swoich fanów – nawet jeżeli wybierasz się na miesięczne wakacje, ustaw automatyczne dodawanie treści za pomocą zewnętrznej aplikacji.

  1. Zatrudnij community managera.

W momencie, kiedy zauważysz, że ruch na Twojej stronie zaczyna być naprawdę duży i przestajesz sobie radzić z odpowiadaniem fanom na bieżąco, musisz znaleźć kogoś, kto Ci w tym pomoże. Poza tym doświadczony community manager pozwoli Ci lepiej zrozumieć i analizować to, co dzieje się na Twoich stronach w mediach społecznościowych.

Ważne jest, byś wybrał osobę z doświadczeniem w prowadzeniu tego typu stron społecznościowych. Głównym jej zadaniem powinno być tworzenie i podtrzymywanie relacji z fanami, nie tylko pozyskiwanie kolejnych! To oznacza regularne odpowiadanie na ich wiadomości i posty, prowadzenie z nimi dialogu, aktualizowanie treści, promowanie Twojego biznesu i szybkie reagowanie na negatywne opinie klientów.

  1. Zainwestuj w reklamę.

To dobra wskazówka dla tych, których strona na Facebooku ma wpływ na prowadzony przez nich biznes. Jednak nawet jeżeli np. prowadzisz hobbystycznego bloga, powinieneś rozważyć tę możliwość, jeżeli chciałbyś kiedyś zarabiać na swojej pasji.

Możesz pozwolić Facebookowi promować Twoją stronę – jeżeli jesteś skłonny zapłacić, Facebook będzie reklamował Twoją stronę i pomoże Ci zebrać większą liczbę fanów. Dodając post na swojej stronie, możesz wybrać opcję „Promuj”. Jeżeli zdecydujesz się na płatną reklamę, zobaczysz przybliżone ceny, będziesz miał też możliwość modyfikacji keywordów, pod którymi wyświetlać się będzie reklama. Do Ciebie będzie należała decyzja i obliczenie, czy potencjalny zysk z reklamy pokryje koszty przeprowadzenia takiej kampanii.

TAK:

– upewnij się, czy Twoja strona jest odpowiedni skategoryzowana. Jest duża różnica między stronami istniejącymi „dla zabawy”, a oficjalnymi fanpage’ami marek.

nie bój się być kreatywnym. Niecodzienne sposoby na pozyskanie czy podtrzymanie fanów mogą się opłacić. Nie bój się porażki – są one naturalne w procesie uczenia się biznesu. To, co liczy się najbardziej, to Twoje zaangażowanie w utrzymywanie dobrych relacji z Twoimi klientami.

często aktualizuj swoją stronę. Kiedy już zdobędziesz grupkę fanów, aktualizowanie Twojej strony na bieżąco jest najważniejszym aspektem jej prowadzenia. Informuj swoich klientach o nowościach w Twoim biznesie – nowym menu czy poszerzonym asortymencie.

stwórz zawartość wyłącznie dla Twoich fanów. Pomyśl o zorganizowaniu promocji, w której kody rabatowe na zakupy uzyskać można wyłącznie za pośrednictwem Facebooka. A może konkurs dla fanów? Jeżeli czytelnik Twojego bloga lub Twój klient nie „polubił” dotąd Twojej strony na Facebooku, to prosty sposób, by go do tego przekonać.

reklamuj się. Wykorzystaj każdą okazję na promowanie swojej strony na Facebooku – zamieszczaj jej adres na wizytówkach, ulotkach, stopkach mailowych.

NIE:

nie przekonuj nikogo na siłę. Komunikuj się z Twoimi klientami w przyjazny, nienachalny sposób – zachęć ich do „polubienia” Twojej firmy na Facebooku, ale nie zasypuj ich kolejnymi wiadomościami i prośbami o udostępnienie linka znajomym. Postaraj się raczej dać im powód, by sami chcieli to zrobić.

nie myśl, że marketing internetowy to łatwe zadanie. Zdobycie, a później utrzymanie, grona klientów-fanów na Facebooku wymaga wysiłku, czasu i zaangażowania.

nie zasypuj fanów treścią. Niech dodawane przez Ciebie materiały będą interesujące! Lepiej dodać jeden post wysokiej jakości, niż pięć byle jakich. Fani mogą poczuć się zirytowani, jeżeli będziesz ich zasypywał bezwartościowymi treściami.

nie psuj swojej reputacji. Przed opublikowaniem zdjęcia czy filmu, zastanów się dwa razy, czy na pewno nikt nie poczuje się urażony? Nie angażuj się w tematy związane z religią czy polityką.

nie spamuj innych stron czy grup linkami do Twojej strony. Jeden raz wrzucony link jest w porządku, ale powtarzanie go w kółko przyniesie raczej odwrotny do zamierzonego efekt. Nie tylko zirytujesz potencjalnych klientów, możesz też zostać zablokowany przez administratorów strony.