Moja pierwsza strona internetowa

Skoro do nas trafiłeś, najprawdopodobniej potrzebujesz nowej strony internetowej. Zostawiając kwestię projektu i wykonania strony internetowej profesjonalistom dokonujesz dobrego wyboru, natomiast pewnie będziesz chciał mieć wgląd w jej przyszły wygląd i funkcjonowanie, prawda?

Zanim jednak rozpoczniesz pisanie briefu, zastanów się dobrze nad tym, jak możesz zapewnić swojej przyszłej stronie najwyższą jakość. My obiecujemy Ci profesjonalny projekt i wykonanie strony, ale to Ty decydujesz o zakresie!

Na pewno pierwszą sprawą, o której musisz pomyśleć, jest wybór adresu internetowego. Idealna domena jest stosunkowo krótka, łatwa do zapamiętania i silnie kojarząca się z Twoim biznesem. Upewnij się, że jej nazwa nie zawiera błędów i literówek i można ją zarejestrować także na portalach społecznościowych.  Po zakupie domeny przychodzi czas na zbudowanie i wdrożenie Twojej nowej strony internetowej. Poniżej prezentujemy dziesięć najważniejszych spraw, które decydują o jakości Twojej strony.

  1. Logiczna struktura

Naszym zadaniem jest nie tylko sprawienie, by Twoja strona prezentowała się estetycznie i profesjonalnie, ale także, by była użyteczna. Jedną z pierwszych rzeczy, które chcemy z Tobą omówić, jest jej mapa. To ważne zarówno ze względu na pozycjonowanie strony, jak i jej przejrzystość i łatwość w nawigowaniu. Na początku zaprezentujemy Ci bardzo uproszczony projekt Twojej strony, który będzie odzwierciedlał jej strukturę – chcemy się upewnić, że będzie użyteczna dla Ciebie i Twoich klientów.

  1. Najważniejsze informacje

Jednym z najgorszych błędów, które można popełnić przy projektowaniu strony internetowej, jest zamieszczanie tam informacji, które TY chcesz zamieścić – a nie tych, których szukają Twoi klienci. Dla przykładu, na głównej stronie internetowej restauracji my będziemy chcieli wyeksponować menu, podczas gdy klient może chcieć upierać się przy muzyce lub wielkiej sekcji opisującej historię miejsca. To błąd – Twoi potencjalni goście odwiedzający Twoją stronę chcą dowiedzieć się przede wszystkim, jaką kuchnię serwujesz, a nie tego, co było w tym budynku 200 lat wcześniej!

Ograniczamy do minimum tzw. „bloki tekstu”, bo dbamy o przejrzystość i estetykę strony. Rozumiemy, że może zależeć Ci na opisaniu misji firmy czy jej historii, ale uwierz nam, ważniejsze będą informację dotyczące lokalizacji Twoich sklepów czy zdjęcia produktów – i to właśnie te informacje chcemy eksponować.

  1. Informacje kontaktowe

To jedna z najważniejszych sekcji na stronie internetowej. Niestety ciągle spotykamy witryny, na których te informacje są skrzętnie ukryte przed wzrokiem klienta – na pewno nie raz odwiedziłeś stronę czy sklep internetowy, chciałeś skontaktować się z daną firmą i…okazało się to nie lada wyzwaniem!  Twój numer telefonu, adres mailowy i korespondencyjny powinny być łatwe do odnalezienia.

Zwracamy również uwagę na szczegóły – nie umieścimy Twojego adresu mailowego czy numeru telefonu jako części obrazka. Wiemy, że te dane muszą być łatwe do zaznaczenia i skopiowania! Zwróć też uwagę na Twój firmowy adres mailowy – nie powinien być on oparty na darmowym serwisie jak Gmail. Najbardziej profesjonalnie wyglądać będzie adres mailowy w Twojej firmowej domenie – jeżeli nie wiesz, jak go założyć, daj nam znać – pomożemy Ci!

  1. Przejrzysta nawigacja

Tak jak mapa jest bezużyteczna bez legendy, tak witryna jest bezużyteczna bez dobrej nawigacji . Nie zawsze najbardziej popularne rozwiązania są najlepsze, np. hamburger menu (o tym szerzej piszemy  t u t a j ). WebEnable będzie starać upewnić się, że nawigacja Twojej strony jest zrozumiała i przejrzysta, a najważniejsze informacje łatwo dostępne.

Kiedy projektujemy nawigację dla strony, zawsze zadajemy sobie i Tobie pytanie: co chcesz, by ludzie zrobili na Twojej stronie? Złożyli zamówienie? Wypełnili formularz kontaktowy? Odwiedzili Twój sklep stacjonarny? Zarejestrowali się? To właśnie ten element, który odpowie na ich potrzeby, powinien być najmocniej wyeksponowany na stronie – formularz sklepu internetowego, odnośnik do formularza kontaktowego etc.

  1. Bezpieczeństwo

Jeżeli sprzedajesz cokolwiek on-line, musisz włożyć nieco więcej wysiłku w zabezpieczenie swojej strony. Podstawą jest certyfikat SSL – koduje on komunikację między komputerem a Twoim serwerem, co zabezpiecza wrażliwe informacje przesyłane podczas transakcji, np. numer karty kredytowej. Najpopularniejszymi opcjami są VeriSign czy Geotrust.

  1. Integracja z social media

Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Pinterest… Obecnie istnieje mnóstwo platform społecznościowych I nowoczesnemu e-biznesowi “wypada” być na każdej z nich. Powinieneś założyć tam profil swojej działalności i odpowiednio nim zarządzać.

My zajmujemy się natomiast drugą stroną – integracją Twojej strony z Twoimi profilami w social media za pomocą odpowiednich linków i estetycznych buttonów. Jeżeli Twoi klienci będą mogli szerować czy lajkować, a może nawet rebloggować czy pinować  zawartość Twojej strony czy Twoje produkty, będą one widoczne dla szerszego grona potencjalnych klientów.

  1. Responsywność strony

Jak pewnie wiesz, w ostatnich latach smartfony i tablety stają się rosnącym źródłem ruchu na stronach internetowych i ten trend raczej nie odwróci się prędko! Statystyki mówią, że aż 70% wykonanych akcji (dokonanie zakupu, złożenie zamówienia, rejestracja) przeprowadzonych jest za pomocą urządzenia mobilnego.  Dzieje się tak ponieważ na urządzeniach mobilnych przeglądamy Internet raczej z konkretnym zamiarem – np. kupna produktu czy usługi – aniżeli bezmyślnie „zabijając czas” na laptopach czy komputerach stacjonarnych. Jeżeli ktoś wyszukuje stronę restauracji na smartfonie, to najprawdopodobniej dlatego, że zamierza ją odwiedzić!

Jeszcze do niedawna „web design” oznaczał projektowanie stron na komputery, a teraz jest projektowaniem na  każde z urządzeń, które łączy się z Internetem. To dla nas priorytet – chcemy, by każda wykonana przez nas strona poprawnie i estetycznie wyświetlała się na wszystkich urządzeniach, niezależnie od rozdzielczości, systemu operacyjnego, modelu urządzenia.

Co to dokładnie oznacza, że strona jest responsywna? Pozwala to na płynne zmienianie się rozmiarów poszczególnych elementów w zależności od możliwości urządzenia, na którym strona jest wyświetlana. Obrazy mogą być skalowane do odpowiednich rozdzielczości, a kolumny zmniejszane.

  1. FAQ

Ludzie mają wiele pytań. W miarę rozwoju swojej działalności przekonałeś się pewnie, na czym głównie polegają ich wątpliwości. Jeżeli tak, zbierz je w formę listy i spisz krótkie, jasne odpowiedzi na te pytania. Sekcja FAQ jest nadzwyczaj przydatna w witrynach o profilu e-commerce.

  1. Dobry hosting

Na tym nie warto oszczędzać. Tani, kiepskiej jakości hosting w dłuższej perspektywie będzie kosztował Cię więcej. Wolna, długo ładująca się strona jest frustrująca, a gorszy od niej jest tylko serwis, który łatwo się przeciąża i nie można z niego korzystać. Poza wkurzonymi użytkownikami i rosnącym wskaźnikiem „odbić”, słaby hosting może spowodować także gorszy wynik Twojego serwisu w wyszukiwarkach. Wiele z nich sprawdza bowiem także szybkość ładowania się strony.

Wiemy, że dla początkujących internetowych przedsiębiorców mnogość providerów i opcji hostingu może być przytłaczająca. Dlatego też chętnie Ci doradzimy – nasze kilkunastoletnie doświadczenie i setki wykonanych serwisów sprawiają, że znamy firmy hostingowe i ich ofertę jak własną kieszeń.

  1. O tym zapomnij…

O ile podczas projektu strony staramy się jak najbardziej współpracować z klientem i reagować na jego sugestie i potrzeby, to jest kilka rzeczy, których wprowadzenie na stronę będziemy starali się Ci wyperswadować:

– automatycznie ładujące się wideo z muzyką

– animacje Flash

– muzyka w tle strony, której nie da się wyłączyć

– odtwarzacze, które streamują pewne treści

Wszystko to „obciąża” stronę – będzie ona dłużej się ładować i zużywać więcej transferu, co w efekcie będzie więcej Cię kosztować. Jednak największą konsekwencją tego typu „dodatków” są … rzesze zirytowanych użytkowników. Serio. To nie jest profesjonalne i raczej zniechęci do Ciebie klientów, niż ich przysporzy.